Gennem selverkendelse og selvopdragelse bliver vi bevidste og efterlignelsesværdige voksne. Det er en forudsætning for de mennesker, der arbejder i vores børnehave, at de beskæftiger sig med baggrunden for pædagogikken samt er bevidst om god moral og etik. Vi bestræber os på at skabe omgivelser af tryghed, kærlighed og glæde i børnenes hverdag.
Forbillede og efterligning
Vi arbejder udfra en forståelse af, at barnet af natur er en " efterligner " - og vi som voksne er deres forbilleder. Det skal forstås i bred betydning; barnet efterligner ikke bare det, vi gør og siger - det lille barn fra 0-7 år er så åben i sin sanseorganisation, at de sanser alle motiver og ikke mindst de intentioner, der ligger bagved det, vi gør og siger ... Alle sanseindtryk giver et aftryk i barnet fysiologiske udvikling og er med til at danne fundamentet for al videre læring og udvikling.
Indlæringen skal foregå på barnets præmisser og ikke forceres. I efterligningen afprøver, øver og udvikler barnet sine egne evner og færdigheder på en fri og legende måde. Børnehaven er indrettet således, at den ligner et hjem mest muligt med mange gode efterlignelsesmuligheder; vi laver mad, bager brød, gør rent, hugger og saver brænde, laver bål, snedkererer, syr, vasker, stryger tøj og meget mere.
Rytme
Alt i naturen har et rytmisk førløb. Dage, uger og måneder er kendetegnet ved at have et rytmisk forløb. Det lille barns udvikling er også underlagt et rytmisk forløb, og i den første syvårsperiode handler det om genkendelighed og forudsigelighed. I børnehaven er hverdage, uger og måneder overordnet bygget op i et rytmisk og struktureret forløb, vekslende imellem fri leg og samling, ugedagens aktivitet og årstidsfesterne.
Vi har hver dag sangleg, som bl.a stimulerer barnets fin- og grovmotorik, sproget og de sociale færdigheder. Vi fortæller hver dag eventyr, som udvikler og stimulerer barnets fantasi, sprog og moral.